Translate

zondag 8 april 2012

Het ringen van jonge bosuiltjes

Moeder uil vliegt uit
Zoals ik eerder verteld heb fotografeer ik regelmatig in een privebosje bij mij in de buurt.
Op het terrein hangen diverse nestkasten en in een afgebroken boom heeft de eigenaar een mooie broedplek voor bosuilen gemaakt.
Er worden op dit moment door diverse spechten (grote bonte en groene ) al driftig nesten gehakt.
Ook de torenvalken zijn druk in de weer bij een nestkast, en de bosuil zit op dit moment met drie jongen die op uitvliegen staan.
Jonge uiltjes in de kast/boom
Het ringen van de bosuilen
Kijkje in de holle boom
Na controle van het nest zijn deze bosuiltjes afgelopen maandag geringd door een vriend van me die hier in de regio uilen en roofvogels ringt.

trotse eigenaar van het bos






maandag 19 maart 2012

Close Up !

Ik ben op dit moment in de luxe positie dat ik op weg naar mijn werk langs twee bosuil locaties kom, welke beide midden in de bebouwde kom liggen.
Gisteren ben ik op de terugweg langs de tweede locatie gereden en daar bleken net die dag de jongen uitgevlogen te zijn
Er zaten drie takkelingen op verschillende plekken pa en ma zaten boven in een wilg de jongen in de gaten te houden.
Een van de takkelingen was bij iemand achter in het tuintje gaan zitten en omdat ik enkel mijn telelens bij had heb ik daar wat close ups van gemaakt.
De zon was al onder aan het gaan dus er kwam nog maar heel weinig licht in het tuintje.
Ik heb er toch nog maar iets moois van proberen te maken, en hoop dat ik jullie niet ga vervelen met mijn bosuiltjes.

groet  Marcel






Pa of Ma? zit de jongen in de gaten te houden

zondag 18 maart 2012

Fuut Fuut !

Vanmorgen met Michel (kiekis) een rondje wezen maken.
Nog even bij de bosuiltjes geweest en toen naar de fuut die op dit moment aan het baltsen is.
Hiervan proberen enkele leuke foto's te maken ondanks het grauwe weer van vanmorgen.

het baltsen



Tussendoor werd er ook nog vis gevangen

Deze bleek echter een maatje te groot te zijn en moest hij weer laten gaan

zondag 11 maart 2012

Heikikker

Vanmorgen op pad geweest om de heikikker die op dit moment weer actief is te fotograferen.
In deze paartijd worden de mannetjes blauw van kleur, wat maar een paar dagen duurt.
Een paar jaar geleden kon je ze op deze plek (een paar kilometer van ons huis)volop fotograferen.
Ik ging dan midden in het ondiepe water op een krukje zitten en na een minuut of tien was je omringd door heidekikkers.
Vanmorgen viel het nog erg tegen, ik hoorde ze wel rondom me heen maar ze kwamen amper voor de dag.
Ben niet verder dan enkele foto's gekomen, maar had toch wel een leuke bijvangst !

Een van de paar foto's die ik van de heikikker kon maken (nog weinig blauw te zien)


Een mooie bijvangst voor mij !  de klapekster met prooi.   Voor het eerst dat ik hem zie,  helaas erg ver weg.





Toen hij weg gevlogen was de prooi die hij aan een takje had gespiest op twee manieren van dichtbij gefotografeerd.  Hier met groothoek.



Hier met telelens ( ben benieuwd welke van deze twee foto's jullie voorkeur heeft)


Op de terugweg nog even langs de bosuiltjes geweest.


Ze zaten nu laag maar helemaal tussen de takken van een den wat weer andere beelden geeft.

zondag 4 maart 2012

De bosuilen zijn er vroeg bij dit jaar!

Ik heb afgelopen weekend al de eeste foto's van jonge bosuiltjes kunnen maken.
Ze zijn er vroeg bij dit jaar !
stofje in het oog ?
Vier op een rij.
Deze bosuil zit op het prive terrein waar ik mag fotograferen op dit moment op 4 eieren

woensdag 22 februari 2012

Nog enkele foto's van de laatste winterse weken

Bol roodborstje met opgezette veertjes tegen de kou
Amerikaanse Nerts (Mink)
Ringmus
Valentijn
Reeën bij de opkomende zon (ze hebben het eerste klikje van de camera al gehoord)
Gelukkig heeft dit ijsvogeltje de winter overleefd!
Zoekplaatje

Kramsvogel
Aan de horizon het dorp waar ik woon
Buizerd
Meerkoet met koude voeten

maandag 6 februari 2012

Dieren benaderen.

Mij is naar aanleiding van de dichtbij opnamen door Robert Wagter gevraagd hoe ik de dieren benader zonder ze te verstoren.
Ik zal vertellen hoe ik het doe, maar dit is gewoon mijn manier en er leiden vele wegen naar Rome !
Allereerst heb ik me de laatste jaren erg verdiept in het gedrag van dieren, en er veel informatie over gekregen via de IVN, en enkele vrienden van me met veel ervaring in de natuur.
Het is in ieder geval handig je thuis te maken in vinden van sporen van de dieren die je graag zou fotograferen.
Nu heb ik het geluk dat in een straal van ongeveer twee kilometer van mijn huis diverse gebiedjes zijn waar onder andere reeën vossen en ijsvogels te vinden zijn.
Een klein gebiedje is hierbij mijn favoriet omdat hier zelden iemand komt, en je hier dus rustig kan fotograferen.
Ik heb aan de grond eigenaren toestemming gevraagd om op hun terrein te komen (waterschap en enkele boeren) en uitgelegd waar ik mee bezig ben.
Het hele gebied is ook verpacht aan enkele jagers, wat het nadeel heeft dat de dieren over het algemeen erg schuw zijn. (vooral de vossen worden heel fanatiek bejaagd)
Heb je dit allemaal voor elkaar dan is het zaak om het gebied regelmatig te verkennen zodat je ongeveer weet wat waar zit, dit doe ik met de verrekijker wat rond te struinen en goed op sporen en geluiden te letten.
Ik had al best wat ijsvogelfoto's gemaakt in het gebied maar het heeft me toch enkele jaren gekost voor ik een broedlocatie gevonden had.
Dit vergroot de kans om ze van dichtbij te fotograferen, en bijvoorbeeld ook de visoverdracht vast te leggen, maar het is natuurlijk vooral zaak dat je ze niet verstoord !
Ik heb in dit geval eerst de locatie goed bekeken en rekening houdend met het licht een plekje gezocht.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een boerka waarmee ik net boven de waterlijn met mijn statief in het water tegen de oever ben gaan zitten.
Hierdoor viel ik zowel voor de ijsvogels als voor eventuele passanten niet op en had ik een redelijk comfortabele zit.
Daar ga ik dan s'morgens in de schemer al zitten waarbij ik oplet dat de ijsvogels er op dat moment niet zitten.
Dan is het een kwestie van wachten tot het licht wordt en de ijsvogels er mooi voor willen gaan zitten.
Je kan aan het gedrag van de ijsvogels zien of ze je niet in de gaten hebben (als ze zich bijvoorbeeld rustig gaan zitten poetsen)
Ik zit dan op ongeveer 4 meter afstand.

Volgende keer meer.

Groet  Marcel